luukjaninoeganda.reismee.nl

De laatste weken

Hallo allemaal,

Het is weer tijd dat ik jullie een verhaaltje ga vertellen. Maar voordat ik met mijn verhaal begin wil ik iedereen die mijn ouders iets voor mij heeft meegegeven heel hartelijk bedanken. Ik heb ervan genoten! Nog ongeveer vier weken en dan is mijn tijd hier in Oeganda toch echt voorbij. Ik kijk er naar uit om veel van jullie binnenkort weer te zien en mijn verhalen gewoon op de bank, zonder schermpje ertussen te vertellen. Tegelijkertijd vind ik het ook erg jammer dit gekke land achter mij te laten. Ik heb het hier zo naar mijn zin gehad! Ik heb besloten ooit nog een keer terug te gaan naar Afrika om nog een paar maanden vrijwilligerswerk te gaan doen.

Waarschijnlijk hebben veel van jullie wel vernomen dat mijn telefoon in de nacht van oud en nieuw is gestolen in Kampala. Dit was echt zo’n moment dat ik even helemaal klaar was met Oeganda en het liefst meteen naar huis wilde vliegen. Maar ergens realiseerde ik mijzelf dat dit ook geen oplossing was geweest.  Nu ik twee weken verder ben en weer ben bijgekomen van alles ben ik heel blij dat ik ben gebleven. Ik weet dat het nogal materialistisch klinkt, maar als je  telefoon wordt gestolen in Afrika is dat toch wel erg zuur. Het gaat mij niet om de waarde van de telefoon, het was namelijk niet de nieuwste smartphone. Maar het feit dat iemand mijn telefoon heeft gestolen en dat ik daardoor al mijn wachtwoorden moest veranderen om ervoor te zorgen dat niemand in kon breken op mijn apps, vond ik erg vervelend.

Gelukkig heeft Michiel zijn oude smartphone meegenomen naar Oeganda waardoor ik weer te bereiken ben. Ook heb ik aangifte gedaan bij de politie zodat ik binnenkort, als ik terug ben in Nederland dit kan declareren bij mijn reisverzekering.

Het weekend na oud en nieuw zijn wij niet weg geweest uit het dorp. Omdat de laatste weken zijn ingegaan, wilden we even een weekendje geen geld uitgeven. Zaterdagochtend hebben wij de directe matatu naar Jinja genomen om even lekker te eten en te slapen in ons favoriete hostel. Vandaag is het maandag, en ik heb voor mijzelf besloten er nog een nachtje bij te boeken omdat ik mij morgen wil verdiepen in een vrijwilligersproject hier in Jinja. Het ziekenhuis verveelt mij namelijk en het lijkt mij leuk om een paar dagen met een ander project mee te kijken.

Gisteren zag ik op de boekenkast hier in het hostel een flyer hangen waarin mensen worden uitgenodigd vrijwilligerswerk te komen doen in een weeshuis voor kinderen. Voorwaarde is dat je als vrijwilliger minimaal één week meedraait. Klinkt als een ideaal plan wat mij betreft! Aanstaande donderdag zijn wij, samen met alle Nederlanders in Oeganda uitgenodigd voor een nieuwjaarsreceptie op de Nederlandse ambassade in Kampala. Dat lijkt me zo leuk om mee te maken! En aangezien de nieuwjaarsreceptie pas in de avond plaatsvindt, heb ik de rest van de dag genoeg tijd om achterop de brommer de stad door te crossen en bij organisaties als Unicef en Oxfam langs te gaan met de vraag of ik wellicht een keer mee mag kijken. Geen idee of het überhaupt mogelijk is, maar niet geschoten is altijd mis.

Zaterdagavond zijn we opstap geweest en hebben we iets te diep in het glaasje gekeken. Het gevolg hiervan is dat wij gisteren heerlijk aan het zwembad, onder een palmboom lagen te relaxen met een fantastisch uitzicht op de Nijl. Heerlijk! En dan te bedenken dat het januari is! Verder heb ik wat gelezen en muziek geluisterd. Mochten jullie zin hebben in een lekker Afrikaans nummertje, dit is mijn favoriet: African beauty van Diamond Platnumz, Omarion.

Vandaag gaan we op ziekenbezoek bij een mevrouw die in de bediening werkt van ons favoriete restaurantje. Ze heeft iets met haar benen en ligt daardoor al een maand in het ziekenhuis. Verder wil ik nog even naar de markt om te genieten van alle kleuren en drukte daar en ik wil misschien een yogales volgen aan de oever van de Nijl.

Dat was het weer! Veel liefst uit Oeganda en tot snel.

Reacties

Reacties

Anja

Hoi Luuk Jan,
Wat een mooie plannen.
Ik hoop dat je de laatste 4 weken nog wat mooi vrijwilligerswerk kan doen.
En dan is het zo weer half februari.
Nog een fijne tijd daar.
Groetjes Anja

Iris

Hoi Luuk,

Leuk om weer wat van je te horen!
Het is idd wel heel vervelend als je mobiel wordt gestolen, al helemaal in Afrika.
Hier in NL is alles goed, we kijken er naar uit om jullie op te halen van het vliegveld!
Geloof me... ga nog maar even heeeeel goed genieten van alles, de warmte, de mensen, het land en de vrijheid!!
Hier in NL is het koud en regenachtig daar zullen jullie denk ik wel even aan moeten wennen.

Leuk dat je later nog weer een keer terug wilt gaan om nog weer vrijwilligerswerk te gaan doen! Doordat we bij jullie langs zijn geweest lijkt mij dat ook nog wel wat voor in de toekomst :D

Nog heel veel plezier en groetjes aan Michiel.
Tot over 4 week!! :D

Groetjes,
Iris, Frank, Hennie en Sjors

Janne

Dag Luuk Jan, wat een mooie plannen nog die laatste weken en het is zo om, voordat je het weet zit je weer in ons koude kikkerlandje en ga je Afrika missen op sommige vlakken.
Ik wens je nog een goed tijd en groeten uit een herfstachtig streek van Janne en stuur maar wta van die warmte hierheen we hebben het nodig.

Jannie

Lieve Luuk Jan,
Het is is hier rot weer, regen en hagel. Geniet nog even van de lekkere temperatuur daar. Hopelijk kan je wat vrijwilligers werk doen, maar het aftellen is begonnen.
Gelukkig ben je weer bereikbaar.
Groetjes van ons.
Tante Jannie

Bettina

Hi Luuk, I'm sorry for the loss of your smartphone. I can image how bad you felt... that's just unfair and must not happend to someone who is not doing anything bad to the people. Why should be people bad to you? However, when you are back in the Netherlands you might talk about it as a kind of "African experience"... and you might laugh about it.
Enjoy the rest of your time in Uganda. Maybe the most special time with the most special people you have met so far. People you will remember forever!
Greetings to Michiel, Prossy and the kids! I'm keen on reading about your remaining time in Jinja, Kampala and Nkokonjeru! Take care...
Viele Grüße aus Deutschland! Bettina

Jolanda

Lieve Luuk-Jan,

Wat mooi om te lezen dat je na een vervelende ervaring met je telefoon, weer volop geniet van je avontuur in Oeganda! Vind het ook grappig te lezen dat je een keer terug wilt keren, om bijvoorbeeld vrijwilligerswerk te doen, ik had het al voorspelt :-) Ik ken je wel een beetje volgens mij haha. Maar als je ooit de mogelijkheid hebt, doen! Vind het straks toch ook wel weer heel leuk om je weer te zien en te spreken, maar eerst nog lekker genieten daar, want vier weken zijn zo voorbij!!
Heel veel plezier met het vrijwilligersproject in Jinja! Hoop dat je de mogelijkheid hebt :-)

Tot gauw en een knuffel voor jou.

Esther

Fijn dat het goed met je gaat, leuk om weer wat van je te horen. Nog hele fijne laatste weken gewenst en tot gauw. Blijf veilig!

Bien vos eelde

Dag luukjan,sorry dat ik wat laat reageer op jou mooie brief maar ik ben ziek van af oudejaars dag,en dan kyk je niet aldoor op de ipadt ja de laatste weken gaat het nu in he,we hebben wel genoten van je mooie verhalenen ook wat je allemaal beleeft hebt,mooie foto s wy kunnen die wereld daar niet voorstellen,hele mooie natuur,nu nog even afwachten voor het vrywilligerswerk, geniet deze laatste weken daar en straks een goede terugreis hoor,het was een hele belevenis in oeganda,dat vergeet je nooit meer ,liefs en groetjes roelf en bien dag hoor,.,.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel4Change