luukjaninoeganda.reismee.nl

Nu het bijna kerst is

Lieve vrienden, familie en iedereen die mijn verhalen leest,

Daar zit ik dan. Het is kwart voor vijf, Oegandese tijd. Vanavond vieren velen kerstavond en morgen is het de grote dag: eerste kerstdag. Terwijl ik dit zit te schrijven luister ik naar klassieke kerstmuziek en heb ik een kaarsje aangestoken. Deze muziek in combinatie met de geur van een gebruikte lucifer en een nog onaangebroken fles rode wijn doet mij met enig weemoed denken aan kerst in Nederland.

Er is een stroomstoring in het dorp, met als gevolg dat er gisteravond geen elektriciteit was en er vanavond waarschijnlijk geen elektriciteit is. Gelukkig hebben mijn ouders twee weken geleden een aantal cadeautjes van vrienden en familieleden in hun koffer meegenomen waar ik onze ‘bunker’ mee in kerstsfeer heb weten te brengen.

Wat vind ik het gek om kerst in een ver en warm land door te brengen! Er zijn geen echte kerstbomen, geen regenachtig weer en geen ouders en familie om de kerst mee te vieren. Gelukkig heb ik de afgelopen twee weken met mijn ouders en broertje door dit bijzondere land mogen reizen. Iets waar ik ontzettend dankbaar voor ben en intens van heb genoten.

Mijn ouders en broertje kwamen exact twee weken geleden aan in Oeganda. Nadat ze één nacht in een hotel bij de luchthaven van Entebbe hadden doorgebracht, reisden ze de volgende dag door naar het dorpje Nkokonjeru waarin ik al een tijdje leef.

Wat was ik blij ze weer in mijn armen te kunnen sluiten! Nadat we samen thee hadden gedronken heb ik ze het dorp en het ziekenhuis laten zien. Laat ik het erop houden dat ze zwaar onder de indruk waren. Die avond hebben we Sinterklaas gevierd met Michiel erbij en de volgende dag zijn we richting Murchison Falls National Park vertrokken.

Onderweg ernaartoe hebben we de Rhino Sanctuary bezocht. Een beschermde omgeving waar neushoorns leven. Dit is tevens de enige plek in Oeganda waar deze dieren te bewonderen zijn. Tijdens het bewind van Idi Amin, de voormalige dictator van dit land zijn er erg veel van deze dieren gestroopt. Met als gevolg dat er nu geen neushoorns in Oeganda overgebleven zijn. De neushoorns in de sanctuary komen overal vandaan. Het streven van deze stichting is neushoorns ooit in het wild in Oeganda te kunnen uitzetten.

Na dit bijzondere bezoek zijn we doorgereisd naar ons onderkomen in Murchison Falls. We hebben die avond lekker gegeten en veel gepraat. Heerlijk! De volgende dag zijn we op safari geweest en hebben we onder andere nijlpaarden, giraffes, olifanten en cobs gezien. Vooral de olifanten vond ik erg indrukwekkend.

Los van het feit dat alles eigenlijk één groot hoogtepunt was, vond ik een park toch wel heel bijzonder. Namelijk: Queen Elizabeth National Park. Een gigantisch uitgestrekt gebied omgeven door het Rwenzori gebergte. Hier kregen we echt het gevoel alleen op de wereld te zijn. Er waren nauwelijks toeristen te bekennen en de armoedige dorpjes en steden leken even heel ver weg. Totdat we doorreden naar onze verblijfplaats, dat aan de rand van een armoedig dorpje bevindt.

En juist deze gigantische contrasten maken dat ik dit land zo ongelooflijk fascinerend, aangrijpend, lelijk en tegelijkertijd mooi vind. Het is geen paradijs. Maar een land van uitersten. Aan de éne kant heb je een prachtig natuurgebied, en als je even verder rijdt bevind je je weer in een armoedig dorpje. Dit land moet je voelen, ruiken en zien. En over dat paradijs gesproken, dat is Nederland. En nu hoor ik jullie denken, waarom vind je dat? Omdat alles wat hier niet is, in Nederland wel is. Natuurlijk is er in ons land altijd ruimte voor verbetering, maar Nederland zou Nederland niet zijn als dat er vroeg of laat niet zou komen. Ik realiseer mij erg goed wat voor een geluk ik heb gehad dat mijn wieg in Nederland heeft gestaan. En om dat te kunnen bedenken hoef je denk ik geen politicus of koning te zijn.

Na heel veel dieren te hebben gezien en vooral gezellig samen te zijn geweest hebben we onze laatste twee dagen samen afgesloten op een eiland in het Victoriameer. Er was zon, lekker eten, een zwembad en een hangmat. Ik heb er van genoten en voelde mij enorm bevoorrecht dit met mijn ouders en broertje mee te mogen maken.

Een planning voor de komende twee kerstdagen heb ik eigenlijk niet. Ik ga wijn drinken en Nederlandse kerstkransjes eten. Dat wel. Vanavond draai ik de volumeknop van mijn bluetooth-speaker omhoog en luisteren we naar oude vertrouwde kersthits. Na de kerst is het wat mij betreft ook in Oeganda tijd voor de top 2000. Want, lang leve het internet. Oudejaarsavond vieren Michiel en ik in Kampala. Samen met een aantal andere Nederlanders knallen we dan het nieuwe jaar in. En als het eenmaal nieuwjaar is, dan duur het nog zo’n zes weken voordat ik terugvlieg naar Nederland.

Ik vind het fijn dat het einde in zicht is. Wat mij betreft is het straks in februari mooi geweest. Maar tot die tijd geniet ik nog van alles wat er te genieten valt.

Ik wens iedereen een hele fijne kerst en alle goeds voor 2019. Geniet van de gezelligheid en jullie horen van mij in het nieuwe jaar!

Heel veel kerstknuffels van mij voor iedereen!

Reacties

Reacties

Janneke

Hoi Luuk.
Leuk wat van je te horen. Wat fijn dat je ouders en broertje zijn geweest. Hele fijne feestdagen en een fantastisch nieuwjaar. ?

Janne

Dag Luuk Jan,

Wat fijn dat jullie het zo samen hebben mogen ervaren in een ver weg land met zijn vele contrasten.
Ik begrijp dat het even wennen is weer zonder familie en dan ook nog de kerstdagen zo zonder hun die je lief zijn.
Toch wens ik je nog een fijne tijd en kerst toe daar en ja het eind is in zicht en daar leef je dan toch naar toe.
Dag LuukJan een lieve groet vanuit een natte koude Nederland

Mam

Wat hebben we genoten van de tijd die we samen hadden! Om nooit meer te vergeten deze reis! Hoop dat het kerstgevoel misschien wel juist door de kaarsjes bij jullie ook komt. Een mooie kerstavond! Dikke kus!

De Vosjes

Luuk Jan, wat weer een prachtig verhaal. Wat mooi dat jullie van elkaar en van het land hebben genoten de afgelopen weken. Goede Kerstdagen en een heel mooi nieuwjaar!! Geniet van je wijntje en de top 2000! Liefs van ons!

Jannie

Dag Luuk Jan,
Wat weer een prachtig verhaal. Ik snap dat je een beetje weemoedig bent met deze dagen.
Geniet van het feest en de laatste weken in Oeganda.
Alvast een gelukkig nieuwjaar. ???☃️??

Willy

Wat weer een mooi verhaal. Wat fijn dat jullie zo'n mooie tijd gehad hebben samen. Voor jullie ook fijne dagen gewenst. Geniet van de wijn en de kerstkransjes. Het koude weer moet je er maar bij denken.

Oma

Lieve Luuk Jan wat hebben we opa en ik.genoten van je verhaal fijn om dat te kunnen lezen.we wensen je goede kerstdagen en een goed en gezond 2019.dikke knuffel

Kay

Hey Luuk,
Goed om te horen dat je het zo leuk hebt gehad! Ik vind het erg jammer dat we je moeten missen met de feestdagen maar het idee dat je in februari terug komt sleept me er door heen.

Liefs, Kay ❤️

Hilda en Edwin

Hoi Luuk Jan,
Wat weer een prachtig verhaal!
Fijn dat je een geweldig niet te vergeten samenzijn hebt gehad met je ouders en broertje.
Wij wensen je fijne kerstdagen op een onvergetelijke plek daar in Oeganda en een goed begin van 2019.
Geniet van de Top 2000!

Groetjes Edwin & Hilda x

Iris

Hoi Luuk,

Wat leuk om weer wat van jou te lezen!
Fijn dat je het zo goed hebt gehad met je ouders en broertje!!
Jullie ook hele fijne dagen toegewenst!!

Groetjes,
Hennie, Sjors, Frank en Iris

Marleen de Jonge

Hoi Luuk Jan,

Wat een mooi verhaal. Er spreekt zoveel dankbaarheid uit je woorden, iets wat zo snel te vergeten is in het paradijs Nederland.
Een hele fijne kerst gewenst en veel plezier in Kampala!

Liefs Marleen

Caroline

Hi Luuk-Jan,
Gelukkig 2019! Geniet nog van deze laatste weken in Oeganda!

Jolanda

Nog bedankt voor je lieve (ingesproken) nieuwjaarswens in de app!!
Mooi dat jij samen met je ouders en Arnoud zo genoten hebt! Wel heel bijzonder dat jullie zo'n mooie reis hebben kunnen maken samen. Heb een aantal foto's gezien en was ook wel een beetje onder de indruk hoor. Nog een paar weken en dan zien we je allemaal weer, een fijn vooruitzicht :-)
Maar geniet vooral nog van de tijd dat je daar nog bent, tot gauw en een dikke knuffel terug van ons!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel4Change