luukjaninoeganda.reismee.nl

Independence Day

Lieve familie en vrienden,

Daar zit ik dan weer, achter mijn Oegandese bureau. Alweer vijf weken reis ik rond en loop ik stage in dit te gekke land vol tegenstellingen. Het is vandaag Independence Day in Oeganda. Op deze nationale feestdag vieren de Oegandezen dat het land 56 jaar onafhankelijk is van de Britten. En hoewel vandaag de grote dag is, is het al een week lang overal feest in het dorp en de omgeving.

Vorige week donderdag werd deze dag al gevierd door de personeelsleden van het ziekenhuis. Wij Muzungu’s waren ook uitgenodigd voor dit feest. Nadat we na het werk ’s middags boodschappen hadden gehaald in Mukono, besloten we toch even voordat het donker werd heen te gaan. Terwijl iedereen op het feest zijn best had gedaan er netjes en verzorgd bij te lopen, kwam ik opdagen in mijn praktische reizigersoutfit. Op zich prima, maar niet heel gepast. Mijn haar zag er niet uit en ook mijn gezicht kon wel een scheerbeurt gebruiken. Ach, die nette kleding komt wel weer als ik terug ben in Nederland.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het de afgelopen dagen best een beetje zwaar heb gehad. Niet dat ik al dagen heimwee heb, maar ik mis bij vlagen mijn comfortabele en fijne leven in Nederland. Ik mis mijn ouders en familie, mijn vrienden, de katten, het konijn en de Albert Heijn. Ook kan ik mij soms enorm irriteren aan mensen die mij dagelijks oplichten op de markt terwijl ik voor mijn gevoel bijna bezwijk onder de hete zon of inwoners van het dorp die weer eens smakelijk om onze kleding lachen. Ik moet er wel bij zeggen dat de combinatie van hitte en lage bloedsuikers vaak voor mij doorslaggevend zijn voor zo’n tijdelijke, sombere bui. Op zo’n moment drink ik dan meestal een kop koffie of thee, eet wat fruit en luister wat muziek. Doet wonderen! Ook het schrijven van verhalen voor op mijn blog vind ik bijzonder therapeutisch.

Na een rustige maar leerzame week in het ziekenhuis was het afgelopen vrijdag weer tijd om te vertrekken naar een fijne plek om van dit fantastische land te genieten. Aangezien we onze eerste stageverslagen per e-mail moesten versturen, leek het ons handig om een plek uit te zoeken waar een café met Wi-Fi in de buurt is. Ik heb een aantal gigabytes op mijn telefoon, waarmee ik een Wi-Fi signaal voor mijn laptop kan maken. Dit signaal is helaas te zwak om een verslag te verzenden. We besloten om weer richting Jinja te vertrekken, waar de Britse eigenares van ons favoriete hostel ons hartelijk begroette. Ze kent zowel Michiel als ik al bij naam. Erg leuk.

De volgende dag zijn we naar een ander hostel van dezelfde eigenaren gegaan. Dit hostel ligt zo’n acht kilometer buiten de stad en bevindt zich aan de Nijl. Een geweldige plek. Je kunt er een tent boeken aan de oevers van de rivier en dat hebben we uiteraard gedaan. Voor en op onze tent liepen apen en er vlogen allerlei bijzondere vogels in de lucht. Fantastisch!

Nadat we heerlijk hebben gegeten en van de zonsondergang hebben genoten, kijken we ‘s avonds met andere gasten in het hostel rugby. Vanavond speelt Zuid-Afrika tegen Nieuw-Zeeland. En hoewel ik normaal gesproken weinig interesse op kan brengen voor een sportwedstrijd, vind ik het nu best gezellig. Nadat we de wedstrijd hebben gekeken wordt er westerse muziek gedraaid en is het tijd voor een aantal drankjes. Tegen twaalven lopen we naar de tent en val ik tipsy van de drank in een diepe slaap.

Zondagochtend worden we wakker met een prachtig uitzicht op de Nijl. Nadat we ons hebben klaargemaakt voor de dag ontbijten we lekker en vertrekken met de Boda-Boda over een stoffige weg richting de stad. We gaan naar ons favoriete café en verzenden ons verslag. Ik heb de dag ervoor een Oegandees stofje gekocht bij een winkeltje in Jinja en heb bij de kleermaakster om de hoek van het café twee broeken besteld. Ik heb met haar afgesproken ze vandaag op te komen halen en ze zijn erg goed gelukt! Twee broeken met een Afrikaans printje voor nog geen twintig euro. Koopje.

Komend weekend gaan Michiel en ik naar Kampala. Toen we daar iets meer dan een maand geleden voor het eerst waren is alles in een soort roes aan ons allebei voorbijgegaan. Die drukte, ik kon er nog niet echt van genieten. Nu kijk ik ernaar uit om deze hectische stad nog eens te bezoeken. Dit keer waarschijnlijk met een relaxter gevoel. We hebben besloten om nog eens rustig van deze bijzondere stad te gaan genieten. Ik wil heel graag naar de overdekte markt en het taxipark. Ook willen we allebei graag nog een bijzondere Afrikaanse stof kopen en hier een bomberjack van laten maken door de kleermaakster in Jinja. Genoeg leuks in het verschiet dus!

Wat het ziekenhuis betreft is het nog steeds hetzelfde verhaal. Het werktempo is in vergelijking met Nederland behoorlijk laag en er is een gebrek aan bepaalde kennis en middelen. Voor morgenvroeg zijn we uitgenodigd om langs te komen bij de kerkdienst die iedere woensdagochtend in het ziekenhuis plaatsvindt. Ik ben erg benieuwd.

Wederom bedankt voor jullie interesse en leuke reacties!

Liefs, Luuk Jan

Reacties

Reacties

Mam

Wij missen jou ook maar we zijn ook ongelofelijk trots op jou! Hou je haaks, dikste knuffels.

Janne

Dag Luuk Jan.
Wat weer een fantastische ervaringen en belevenissen zeg.
En dat je heimwee hebt kan ik mij voorstellen. Ik reis nu dikke 4 weken rond in Portugal/Spanje in een klein camperbusje en ik lig elke nacht in foetushouding te slapen, omdat het bed niet langer is. Ik kan soms erg verlangen naar mijn eigen bed thuis waar ik met gestrekte benen in kan slapen zoals jij jou Albert Hein mist mis ik mijn bed soms.
We zijn zo verwend en gewend aan ons luxe leventje.
Maar morgen ga ik als het weer het toelaat een dolfijnen walvistocht maken op de straat van Gribaltar en zie ik Afrika vanaf Atlantische Oceaan en Middelandse zee. Weliswaar eerst Marokko , maar toch al iets dichterbij Afrika.
Ik zet Afrika ook op mijn bucketlist zeket nav al jou mooie ervaringen en schrijven daarover.
Het ga je goed Luuk Jan en zie weer uit naar je volgende verhaal.
En december komt al in zicht he.
Groeten Janne

Oom Johan en tante Dineke

Hoi Luuk Jan, wat een belevenissen! Wat bijzonder om bij de Nijl tussen de apen wakker te worden! Fijn dat je ondanks de dingen die je mist ook kunt genieten van deze mooie ervaringen! We denken aan je, liefs van ons allemaal!

Jolanda

Prachtig verhaal en kan me heel goed voorstellen dat je iedereen en het leventje hier mist, maar wat een mooie en bijzondere momenten maak jij mee zeg! Geweldig al die mooie dieren die je in het wild ziet hè en de natuur en geuren, die zijn zo anders. Dit vond ik ook heel bijzonder tijdens mijn reis door Java, ik krijg door jouw verhalen soms een beetje heimwee daar naartoe ;-)
Ik geniet enorm van je verhalen en wens je heel veel plezier in Kampala!

Liefs Jolanda.

Oma

Lieve Luuk Jan Wat weer een prachtig verhaal Ik kan me voorstellen dat je iedereen mist ,wij missen jou ook. In mijn gedachten zie ik.zo de apen lopen . Prachtig is dat.Geniet volop van de mooie dingen die je beleefd Dikke knuffel van Opa en Oma.

Annie Hartlief

Dag Luuk
Ik zag op een berichtje via face book deze blog voorbij komen.
Ik heb je verhalen gelezen en man wat een ervaringen doe jij op daar in het verre Oeganda.
Fantastisch en wat goed dat je deze keuze hebt gemaakt.
En als ik dan lees in wat voor een schril contrast onze zorg en leven staat in verhouding met wat jij daar allemaal ziet en beleefd. Dan hebben wij hier echt niks te klagen.
Vanaf nu blijf ik je volgen natuurlijk.
Geniet van de bijzondere tijd daar. Dit neemt niemand je meer af ! Fijn dat een goede keus is geweest. Hoop je zeker bij ons nog eens weer te zien en te spreken.
Lieve groet van mij

Luuk Jan

Hoi Annie,
Ik denk hier nog regelmatig aan het verpleeghuis. Hoop zeker nog weer terug te komen. Leuk dat je me volgt!
Luuk

frea langenburg

Heel veel SUC6 in Oeganda Luuk - Jan , je leert er vast heel veel wat je voor de rest van je leven niet weer zal vergeten .........heel knap !!!

Groetjes Frea .

Janneke Sterenborg

Hoi Luuk. Wat zijn je verhalen prachtig. Doet me denken aan het boek van Lex Harding. Hij reisde met zijn zonen door Afrika. Een geweldige ervaring voor jullie.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel4Change