luukjaninoeganda.reismee.nl

Voordat ik vertrek

Lieve familie en vrienden,

Woensdag 5 september is het zo ver! Dan vertrek ik naar Oeganda om daar te gaan stagelopen in een lokaal ziekenhuis in een klein dorpje gelegen ten oosten van de hoofdstad Kampala. Oeganda of Uganda is een Afrikaans land gelegen op de evenaar dat in het noorden grenst aan Zuid-Soedan. Gevolgd door Kenia in het oosten, Tanzania en Rwanda in het zuiden en Congo-Kinshasa in het westen.

Oeganda dus. Een land waarbij sommigen van jullie waarschijnlijk denken aan een land met een gewelddadige geschiedenis. In 1971 pleegde Idi Amin, de voormalig dictator van dit land een staatsgreep die acht jaar duurde. Gedurende deze periode zette Amin zijn leger in en liet hij bepaalde groeperingen en tegenstanders van zijn bewind massaal doden. Niet voor niets werd hij dan ook de ‘slachter van Afrika’ genoemd. Toen Amin werd afgezet met behulp van buurland Tanzania. En vervolgens Milton Obote aan de macht kwam, zorgde ook hij voor vele slachtoffers. Sinds 1986 is de huidige president Yuweri Museveni aan de macht. Hij heeft tot op heden meer economische groei en stabiliteit in het land gebracht.

Momenteel is het land bestempeld als veilig en stabiel en valt het goed te bereizen. Naast Engels wordt er ook Swahili gesproken. Oeganda ligt op de evenaar en kent een tropisch klimaat. Mede hierdoor is het land in tegenstelling tot veel andere Afrikaanse landen ontzettend groen en vruchtbaar. In Oeganda bevindt zich net als in Kenia en Tanzania het grootste zoetwatermeer van Afrika, het Victoriameer. Dit meer is, als ik de online encyclopedie Wikipedia moet geloven ongeveer net zo groot als Ierland! Sir Winston Churchill beschreef het al in zijn reisverslagen toen hij nog correspondent was voor Britse bladen: ‘’Uganda really is the pearl of Africa!’’.

Op het moment van schrijven is het zondag 2 september. De afgelopen week en de komende dagen staan in het teken van afscheid nemen van mijn dierbare vrienden en familie. Wat ga ik jullie missen! Ik geniet nog even extra van de kleine dingen. Zo zat ik eergisteravond gezellig met een aantal vrienden rond een vuurtje in de tuin en heb ik gisteravond samen met mijn broertje over het Noorderzonfestival in Groningen geflaneerd. Genieten!

Eerlijk gezegd zie ik ontzettend op tegen het naderende ‘uitzwaai moment’ op Schiphol aanstaande woensdag. Maar anderzijds heb ik er ook ontzettend veel zin in om eindelijk, samen met mijn reisgenoot Michiel die kant op te gaan. Ik ben er klaar voor. De prikken zijn gehaald, de (verpleeg)spullen aangeschaft en de malariapillen liggen klaar. Aangezien mijn bleke huid met sproeten niet bepaald bestand is tegen de Nederlandse, laat staan felle Oegandese zomerzon, heeft mijn lieve oma prachtige linnen broeken voor mij gemaakt. Heerlijk luchtig en bijzonder comfortabel. Ook heb ik mijn lange, krullerige haar ingeruild voor een kort kapsel. Wel zo praktisch.

Waarom stagelopen in een ziekenhuis in Oeganda? Vraag je je misschien af. Ik vrees dat ik je op deze vraag geen concreet antwoord kan geven. Het voelt gewoon goed, iets wat ik moet doen. Een kans die ik niet kan laten liggen. Een keuze die ik heb gemaakt met mijn hart. Toen ik puber was wist ik het opeens: ooit ga ik een keer naar een land hier heel ver vandaan. Het was gewoon een wens. Ik kan niet zeggen dat ik van kinds af aan heb gedroomd van Afrika. Sterker nog, als ik mezelf vergelijk met de Luuk Jan van, pak ‘m beet tien tot vijftien jaar geleden had ik nooit kunnen denken dat ik ooit zo’n radicale beslissing zou nemen. Hoewel ik het altijd heerlijk vond om te gaan logeren bij familie en intens genoot van de vakanties in binnen- en buitenland, was ik iemand die heel veel baat had bij veiligheid en vertrouwdheid, liefst niet te ver van huis.

Ik ben me er weldegelijk van bewust dat deze stage mij niet altijd gemakkelijk af zal gaan. Het is ten slotte geen vakantie! Het zal een uitdagende stageperiode worden waarin ik naar alle waarschijnlijkheid geconfronteerd zal worden met sterfte van patiënten en andere aangrijpende gebeurtenissen waar ik mij op dit moment nog weinig bij kan voorstellen. En reken maar dat ik een aantal keren heimwee krijg naar Nederland. Al is het maar omdat ik de verjaardagen en de gezellige herfst- en winterperiode waar ik normaal zo van kan genieten niet in Nederland met mijn dierbaren door zal brengen. Maar aan de andere kant beschouw ik dit nu al als één van de grootste avonturen van mijn leven. Ik ga het meemaken en ik heb er onwijs veel zin in!

Door middel van deze blog zal ik proberen jullie zo nu en dan een update te geven van mijn stageperiode in Oeganda. Ik vind het fijn dat jullie op deze manier toch een beetje met mij meereizen!

Heel veel liefs,

Luuk Jan

Reacties

Reacties

Gerda Enting

Wat een mooi begin van jouw blog! We gaan je heel erg missen maar wat een belevenis gaat dit worden!
Heel veel liefs, mam.

Esther

Wat al een mooi verhaal. Je bent een mooi mens luuk Jan. Je gaat het goed doen daar in Afrika, en ik ga je zeker volgen! Hele dikke kus en tot gauw.

Janne

Dag Luuk Jan. Wij kennen elkaar alleen van naam via jou moeder. Maar als ik jou eerste verhaal nu lees denk ik je toch een beetje te kennen. Zo helemaal als de persoon die ik in gedachten heb. En wat een mooie schrijfstijl heb je zo eerlijk en open zo helemaal jij. Ik volg je graag en wens je een hele goede reis met veel positieve ervaringen. Ik verheug mij op je volgende verhaal.
En ja dat uitzwaaimoment brrr is nooit echt leuk. Niet te vaak achterom kijken is vaak het beste.
Lieve groeten van Janne

bien vos westerhoff eelde

dag luuk jan
Wat een mooi verhaal heb je geschreven,en waar jouw reis naar toegaat,we leven helemaal met jou mee,we wensen jou een hele mooie tyd daar in oeganda .en we volgen jou op de ipadt alle goeds hoor laifs van ons oet eelde roelf en bien vos,.,.

Jolanda

Moedig en dapper vind ik jou en moest inderdaad soms ook even terug denken aan dat jongetje van 10 tot 15 jaar geleden. Wat ben je een mooi mens geworden die keuzes maakt met zijn hart! Er zijn er niet heel veel die dat durven, maar jij wel. Ik ga je volgen en ben heel benieuwd naar je verhalen, maar voor nu, laat alles op je af komen en je gaat er heel veel leren! Het missen van jouw dierbaren, familie en vrienden zal niet meevallen, maar heb een leuk liedje voor je van Claudia de Breij (daar houd je zo van) dan luister je die af en toe, want missen zegt veel over de band met alle mensen die je mist ;-) https://www.youtube.com/watch?v=dxbth0qOGS4

Dikke kus! Jolanda.

Oom Johan en tante Dineke

Lieve Luuk Jan, wat een mooi verhaal heb je geschreven. Het maakt ons nu al nieuwsgierig naar je volgende blog, vanuit Oeganda! Je gaat een hele bijzondere tijd tegemoet en fijn dat wij het op deze manier een beetje kunnen meebeleven! Tot de volgende keer!
Liefs van ons!

Oma

Wat een prachtig verhaal heb jij geschreven Wij leven helemaal met je mee. We zijn blij dat we jou zo kunnen volgen. We zien uit naar jou volgende blog.een dikke knuffel Opa en Oma

Hennie

Luuk Jan super dat je dit gaat doen. Wij wensen jouw daar veel plezier en kijken uit naar je verhalen die jij te vertellen hebt.
Groet Hennie en Jan

Jannie

Dag Luuk Jan,
Wat een prachtig verhaal en wat een indrukwekkende reis ga je maken.
Het zal een ervaring zijn die je nooit gaat vergeten. We hopen dat je een mooie tijd hebt. Heel veel succes, we zijn heel benieuwd naar de ervaringen die je gaat op doen.
Groetjes van Oom Harm en tante Jannie

Elsiena

Hallo Luuk Jan,
Wat enorm fijn, dat je deze wens gaat verwezenlijken! Super! Je bent inmiddels al een aantal dagen in Oeganda. Ervaringen en levenslessen ga je opdoen. Geweldig! Ik wens je al het goede toe en natuurlijk...…….ik volg je!
Dikke knuffel van mij.

Caroline

Mooi geschreven Luuk Jan. Heel indrukwekkend!

Jolanda

Mooi Luuk-Jan en prachtige foto's!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel4Change